Followers

Selasa, 26 Mac 2013

Sebak

Perasaan aku pagi ni.. macam-macam...sedih , pilu , sebak .. bila tengok gambar-gambar ni ...




Kredit untuk ..Harian Metro  ,  fb suara generasi baru , Facebook PDRM






love *Tinie*

Isnin, 25 Mac 2013

SELAMAT HARI POLIS KE 206

Hari ni 25 Mac 2013 adalah Hari Polis yang ke 206 tahun . Pagi tadi , seperti tahun-tahun  sebelum nya aku akan terlibat dengan perhimpunan di Dataran Shah Alam ..  

Tak larat nak citer panjang-panjang ..aku kasi tengok gambar .. nak tengok lebih banyak lagi boleh pergi ke facebook Polis Selangor ..


Timbalan Ketua Polis Selangor , Dato' A .Thaigevan 


Mantan KPN , Tan Sri Norian Mai turut hadir 






Department aku ... Pasukan Polis Marin ..
Polis Bantuan,,,tp bukan nk tunjuk polis bantuan tu, tapi
aku yg kat tepi tu ..kekekeke

love *Tinie*

Rabu, 20 Mac 2013

Kisah di sebalik serang hendap di Lahad Datu

Sebak , sedih , pilu , marah , geram.... bercampur baur perasaan ni bila baca kisah ni .



Artikel ni admin alih bahasa dr artikel terbitan NST..temuramah dgn anggota VAT69 yg terselamat semasa serangan di Semporna dulu.serius..masa menulis...rasa mual..sakit perut..pilu dan sayu..fans nilaikan sendiri...

2 org anggota mengimbas kembali kejadian tembakan yg mengorbankan rakan2 mereka di Kampung Simunul pd 2 Mac 2013

Ketika penyerang utama pasukan polis di luar tempat persembunyian pengganas itu dihujani peluru, *Adam, *Amir dan anggota2 lain berundur kebelakang dan mencari perlindungan. Nampaknya musuh mempunyai kelebihan kawasan tembakan dan pasukan polis itu telah terdedah.

beberapa saat selepas pengganas melepaskan tembakan, kawasan persembunyian mereka menjadi berapi apabila semakin ramai pengganas yg melepaskan tembakan ke arah pasukan polis. Pasukan polis cuba melepaskan tembakan perlindungan bagi memberi peluang anggotanya mencari perlindungan segera.

Ramai yg melompat masuk ke dalam rumah2 yg tidak berpintu di situ, yg tersusun di sepanjang laluan..inilah tempat kurungan mereka buat 24 jam seterusnya, sekurang2nya. Adam dan Amir adalah antara yg mencari perlindungan dlm bangunan berselirat itu. Mereka segera combat net (command centre) mereka dan meminta bantuan.

mengenang kembali saat itu, Adam berkata ketika dia bergerak menjauhi rumah tersebut, sambil memusingkan kepalanya sekali sekala, dia melihat pengganas keluar dr rumah itu utk menarik masuk rakan2nya yg sedang terbaring dalam limpahan darah mereka sendiri, masuk ke dalam

" Salah seorg anggota kami yg ditembak di pintu itu telah terjatuh ke dalam air semasa dia cuba berundur. Entah bagaimana, dia sempat menghubungi operations centre.”

" Dia memberitahu pusat perintah tentang serang hendap itu dan dia telah ditembak. Pengganas2 itu pasti telah mendengar kata2nya. Kami jumpa tubuhnya yg dipenuhi peluru beberapa meter dr tempat dia jatuh," kata Adam.
Ini adalah satu2nya saat sepanjang temuramah itu di mana Adam kelihatan sedikit beremosi.

" Kemudian tembakan itu berhenti. Saya berpusing ke belakang dan saat itulah saya nampak pengganas itu menghentam tubuh rakan2 saya dgn barong ( pisau yg menyerupai pisau pemotong daging, digunakan di Filipina) berulang kali.
" Mereka sudahpun cedera parah. Saya tak dengar sebarang bunyi dr mereka ketika mereka ditetak," pegawai yg berusia tidak lebih 30 tahun itu bersuara. Suaranya semakin lama semakin perlahan, sehingga hampir tak kedengaran.

Tembakan kembali bergema, kali ini dr segenap arah. *Musa, yg mengintai dr celah papan sambil sebelah matanya menjeling 4 pengganas yg ditahannya, bimbang mereka akan cuba melompat ke atasnya, hampir saja terkena 2 butir peluru yg memecahkan tingkap. Kurang dr seminit selepas tembakan pertama kedengaran, beberapa pengganas mula mendekati pasukan polis dan menembak dgn lebih tekanan.

Pengganas2 itu nampaknya sangat mengenali kawasan itu kerana mereka dipercayai telah memasuki kawasan itu lebih kurang seminggu sebelum itu. Musa berkata, memandangkan ianya terlampau gelap di luar sana, dia tidak dapat menembak balas kerana takut tertembak rakannya sendiri

Dari di mana dia berada, dapat dia melihat kezaliman yg dilakukan ke atas rakan2nya yg gugur dalam rumah yg malap itu. Suaranya pecah saat dia memberitahu kami: " kalaulah ada satu benda yg boleh saya padamkan dr ingatan saya, ianya adalah pemandangan saat rakan2 saya dizalimi oleh pengganas2”.

" Saya melihat seorg dr saudara saya, yg telah ditembak dan sudah nazak, ketika salah seorg pengganas itu menghentak barongnya ke leher rakan saya itu. Dia kemudian ditembak di mulut ," kata Musa , suaranya bergetar.
Pada saat inilah Inspektor Mohd Hasnal, yg sedang melutut di atas laluan itu selepas tertembak, diserang pangganas dengan barong mereka.

Walaupun dia tidak dapat membalas, Hasnal melindungi tubuhnya dengan lengannya. Pada ketika itu, jari dan lengan bawahnya sudah hampir putus. Penyerangnya jugta sempat menetaknya di kepala dan belakang badan

*Ahmad, dari kedudukannya, melihat keselurah perkara yg berlaku, dan menembak ke arah penyerang Hasnal dengan senjatanya. Jarinya tidak henti menarik picu, kelonsong kososng berhamburan keluar tanpa henti. Dia juga sempat membunuh seorg lagi pengganas. Ahmad menghabiskan satu kelopak peluru ke atas penyerang Hasnal sebelum pengganas itu jatuh ke dalam bot di bawah rumah itu. Polis kemudian menemui tangkal pd pergelangan tangan pengganas itu. Dia dan pengganas2 yg lain tidak memakai sebarang body armour atau perlindungan ballistik.

pd ketika itu, Hasnal bangaun dan mencari perlindungan. Nasibnya baik, dia memilih laluan yg menuju ke rumah dimana Ahmad berada. Melihatnya semakin hampir, Ahmad mengengsot ke laluan sempit itu dan menolak Hasnal ke dalam rumah dimana Musa berada.

Superintendent Ibrahim Lebar, yg telah ditembak beberapa meter dr situ, berada beberapa langkah di belakang Hasnal. Walaubagaimanapun, dia terserempak dengan seorg pengganas yg kebetulan melalui laluan itu. Pengganas itu menembak ke arahnya dan menyerangnya dengan sebilah barong.
Ahmad, yg terdengar tembakan itu dr dalam rumah, menembak ke arah pengganas itu yg sempat melarikan diri. Ibrahim meninggal dunia di laluan itu.

Melihat kekejaman pengganas2 Suluk itu, Ahmad bertekad menyelamatkan jenazah pegawainya itu. Dia mengheret Ibrahim ke dalam rumah.

Malam semakin sepi.

24 jam seterusnya adalah ibarat neraka bagi Musa dan anggota2 lain yg terperangkap di dalam rumah itu. Meski tembakan sudah berhenti, mereka terperangkap dalam kepungan dinding yg menjadi tempat perlindungan mereka itu. Mereka tidak pasti siapa yg boleh mereka percayai.

dengan satu tangan di senjata yg diacu ke arah 4 org suspek tersebut, sambil sebelah lagi cuba menahan darah yg mengalir dr luka Hasnal, mata Musa berlari di sekeliling rumah itu. Dia tidak tahu dari arah mana pengganas akan masuk dan menyerangnya. Mereka boleh masuk dari dapur atau tingkap terbuka yg dihadapnya. Dia berdoa agar pasukan penyelamat akan sampai segera.

"saya terpaksa kencing dalam seluar dan di atas sekeping kain, kerana kalau pengganas2 itu terdengar bunyi air menitik, matilah kami masa tu. Sesekali saya akan kejutkan Hasnal utk pastikan dia masih hidup."

Musa telah menjumpai sebuah bekas yg mengandungi air yg digunakan oleh penghuni rumah itu utk menadah air hujan. Ianaya penuh dgn entah apa sampah dan juga tahi cicak. “Saya minum air tu dan bagi sedikit pd Hasnal. Air tu juga saya gunakan utk membasuh darah di mukanya”.

Katanya, bateri handphonennya dah lama mati dan dia terpaksa membuka bateri telefon Hasnal kerana dia tidak pasti bagaimana nak mematikannya. Dia tidak mahu pengganas2 itu menjejaki mereka. Keempat2 suspek itu sudah diperiksa sebelum serang hendap itu dan telefon bimbit mereka dirampas.

Operasi Penyelamatan

Bunyi laluan berkayu yg berkeriut itu pada pukul 5 pagi mengejutkan Musa yg keletihan.

Ia diikuti bunyi tapak kaki yg berat. Dia mengintai dr celah retakan dan melihat sebilangan anggota komando VAT 69 berpakaian penuh memenuhi tempat itu. Dia menagmbil jaket pantulan cahaya yg telah disembunyikannya dan meletakkannya di tingkap, utk menunjukkan kedudukannya kpd penyelamat2 itu.
Terdahulu, sebelum misis itu, keseluruhan pasukan telah bersetuju dgn isyarat2 tertentu yg akan digunakan bg memastikan komunikasi yg efisien.

Seperti dipersetujui semasa briefing di ibu pejabat, sekiranya ada sesuatu yg tidak kena, Musa akan berbaring dan diam. Ini akan membantu pasukan rakan mengenalinya sebagai anggota mereka.

Para komando itu menyerbu rumah itu dan seperti prosedur, dia memberikan laopran ringkas. Mereka kemudian mengumpul dan mengambil semua senjata yg ada di situ, termasuk miliknya.

" Saya rasa mcm tahanan bila senjata saya dibawa pergi. Kemudian, mereka menjerit “Selamat!” dan berkata mereka akan pulang mendapatkan saya," katanya.

Inspektor Hasnal segera dibawa pergi oleh 2 org komando keluar dr kawasan berbahaya itu. " leganya saya bila Hasnal dibawa keluar dlm keadaan hidup”.

"Dia berjuang utk nyawanya..dan ia tidak sia2."...=WRA=

Kredit to FB The Black Daggers


kredit to Keris Putera

love *Tinie*

Khamis, 14 Mac 2013

Contest Kaca Mata PapaMifz.com

Dah lama baca kat blog PM ..dia ada buat contest iaitu " Contest Kaca Mata PapaMifz.com " yang mana menawarkan hadiah sepasang kacamata atau spekmato.. wahhhh aku dah teruja.... sebab apa ? mana tau kot-kot rezeki aku bleh menang spek kan...tapi aku berharap sangat - sangat aku dapat sebab aku dah tak suka spek yang aku pakai skang ni....nak tau kenapa ?

sebelum.... tantik.... je  

Cermin mata ni berjenama Bonia , aku beli kat kedai cermin mata kat giant klang..tapi lupa nama kedai nya ..huhuhu..macam mana nak ingat ..cermin mata ni aku beli 5 tahun lepas.....lama tak lama....nak buat camner ... aku tak mampu nak tukar tiap-tiap tahun ...bingkai mungkin la boleh dapat dalam seratus lebih atau bawah seratus ...tapi kanta yang aku pakai kena tempah sebab aku rabun jauh dan power mata aku ni tinggi sangat dalam -7.00 something ( lama x gi cek ) . Kanta tu aku kena tempah khas supaya tak nampak tebal . 

Aku ingat lagi masa aku sekolah menengah dulu.. aku terpaksa pakai cermin mata yang besar dan tebal tu sebab family aku tak mampu nak tempah kanta lain ... mau tak mau aku terpaksa pakai gak...malu wehh nampak macam budak skema aka ulat buku...padahal aku bukan rajin sangat baca buku...rajin tengok tv ada ler.....

Bila aku beli cermin mata Bonia tu aku kena tempah kanta khas maknanya yang nipis sebab memikirkan aku dah keja ..takkan nak pakai cermin tebal plak...malu...pastu aku ada anak kecik ..kena tempah kanta nipis yang plastik sebab faham-faham la bila dah ada anak kecik.. memang selalu terpelanting , terjatuh la cermin mata tu ... 

Cermin mata ni memang banyak berjasa kepada aku ..walaupun aku tak suka .nak tak nak ia memang satu keperluan yang penting dalam hidup aku ...dan aku tak menyesal beli cermin mata tu. ...tapi...tapi..tapi...

tapi skang 

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

nampak tak..nampak takkk
aku close up sket ..tak nampak lagi ?
haaaa nampak ???

Dia dah patah daaa dua-dua belah plak tu....laki aku lekatkan guna gam yang panas tu untuk sambungkan dengan bingkai....huhu sedihnya... nak beli baru tak mampu.....waaaaaaaa

Papa Mifzzzz tolong la kasik saya menang.... saya nak tukar cermin mata........waaaaaaaaa

love *Tinie*

Rabu, 13 Mac 2013

Lagi penjawat awam hina anggota keselamatan

Apa salah PDRM ? aku pun tak tau ... aku sebagai seorang anak anggota polis dan juga seorang yang berkhidmat dalam Jabatan PDRM rasa kesal atas apa yang berlaku ... Semoga pihak berkenaan dapat mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap orang ni ..


Nama: Mohd Lotfi Nor,
Kerja: Cikgu di Sekolah Kebangsaan Tok Bali,16800, Pasir Puteh, Kelantam,
H/P: 0139269097



love *Tinie*

Respon daripada pihak tertinggi TUDM

Berhubung kisah kelmarin  pihak TUDM telah mengeluarkan satu kenyataan mengenai pegawai tersebut .
Aku harap pegawai tu akan dkenakan hukuman seberatnya..atau senang kata ..kasik buang kije terusss

love *Tinie*

Isnin, 11 Mac 2013

Pegawai TUDM hina arwah PDRM



Assalamualaikum..

Banyak aku nak citer.. tapi aku nak citer yang ni dulu... apa motip dia ni ? aku copy dari fb..banyak orang share .. 


Pegawai TUDM Hina Arwah Polis Teruk Dibelasah!!?

Woot woot~ Salam readers, sekita petang tadi WA tengok banyak Facebookers share printscreen dari FB page sorang mangkok taik yang juga seorang penjawat awam dalam TUDM. Printscreen pedas tu der. Banyak pihak tak berpuas hati dengannya.

Tak kurang ada jugak yang mendedahkan butiran peribadi beliau. Dari alamat umah, no telepon hinggakan ke no plet kereta beliau. Bagi mereka ini, mangkuk tahik kurang ajar seperti ini perlu diberikan pengajaran yang setimpal atas penghinaan beliau kepada arwah polis yang terkorban dalam insiden Lahad Datu.

 WA dengar-dengar dia ni agen PKR, dapat masuk TUDM pun sebab pakai kabel saja. WA tak tuduh haa~ Anyway kalau korang baca printscreen dia memang panas der.. lihat gambar di bawah :
Pergghh~ Gila babi si lahanat anak haram ni kutuk polis-polis yang dah meninggal tu, siap kata penghargaan yang diberikan adalah sia-sia. Tulisan kecik sangat? Klik la gambar tu nak besarkan.. adehhhh~

Tapi Allah tu maha kaya.... baru saja WA disajikan dengan gambar kereta Honda Biru dia yang shining berkilat-kilat....
Tiba-tiba WA dapat satu lagi gambar masuk ke email WA di mana kereta dia yang berkilat-kilat tadi dah ditimpa satu kemalangan yang agak teruk :

WAAAkakakakakakakakakakakakakakakaka~ Ini real ni der!! WA ada tertanya-tanya jugak adakah kejadian ni superimpose, kejadian sebenar atau beliau dikatok? Jawapan yang WA terima rupa-rupanya beliau terlibat kemalangan di Perak tadi. Perghhh~ CASH Allah bayar kat duniaaa tuuuu....

Orang macam nilah yang memburukkan nama penjawat awam yang lain, mangkok jamban sialan ni patut dipecat sahaja. Dek kerana nila yang setitik inilah habis semua pegawai TUDM terpalit nama. Si mangkok jamban ni menulis kononnya tenteralah lebih hebat. WA rasa tentera pun malu dengan statement mangkok sekor ni.

Hidup dalam Malaysia, bekerja sebagai penjawat awam yang menjaga keselamatan negara, bekerjasama dengan anggota keselamatan yang lain, tapi masih ada yang perangai macam budak tak cukup umor dalam mengatakan aku ni lebih terer dari kau. Ini semua POYO der~ aku ludah sikit muka lu laa~ TUIHHHH~

Waris Amp : WA rasa kalau dia mati dalam eksiden tu pun takkan diberikan penghargaan.. dia pun taknak...mati katak katanya.. 


love *Tinie*